Hur man tar vara på ett internetfenomen

Ingen har väl missat den fantastiska serien ”Will it blend?” på Youtube? Om du mot förmodan har det kommer här en snabbgenomgång: företag Blendtec säljer mixrar och har i en del av sin marknadsföring använt sig av Youtube. I deras videoserie testar de olika produkter, allt från Ford Fiesta till Facebook, för att se om deras mixar lyckas mixa dem.

I stort tycker jag att serien är kul, mycket eftersom de gör väldigt konstiga grejer, men det finns ett speciellt klipp jag älskar. Det finns högst upp i detta inlägg. När jag var liten ville nämligen alla ha en Nokia 3310, det var inte bara en mobiltelefon utan det var telefonen.

Nu för tiden är det länge sedan Nokia 3310 var aktuell som telefon men som internetfenomen har den dykt lite varstans. Telefonen har bland annat varit populär på humorsidor som imgur och 9GAG och blivit kallad för oförstörbar otaliga gånger. Det som gläder mig är att Blendtec har tagit tillvara på det.

När videon dök upp på Youtube dök den även upp på just imgur och 9GAG och fick en närmast viral effekt. Mixern har nu fått ryktet av att vara gjord av flera Nokia 3310:or, för det enda som kan förstöra en Nokia 3310 är ju en Nokia 3310. Väldigt många anklagar videon för att vara förfalskad men det spelar ingen roll eftersom alla som kan tycka att det här är roligt har sett eller kommer se videon.

Och ja, den dag jag kommer vara på jakt efter en mixer så kommer tankarna automatiskt att gå till Blendtec. Det är jag helt säker på.