Grip Limited bjuder in 10-åringar


Ingen av er har väl missat videon där Grip Limited bjöd in flera 10-åringar och lät dem sköta den kreativa biten under en dag? De fick ett uppdrag och arbetade därifrån. De kom på och slopade idéer. Till slut blev det till och med en radioreklam, inspelad av barnen själva.

Vad jag tycker är skönt med det här är inte bara att Grip Limited faktiskt gör det här utan också hur 10-åringarna sköter det. Att få se tankegången från skapande till pitch är fantastiskt. Och ansiktsuttrycket på tjejen när hon inser att hon faktiskt behöver presentera sin idé för kund.

Det behövs fler initiativ som detta – främst i samband med skolan. Problemet? Både skolorna och byråerna är alldeles för fega. Sanningen är att vi som är kreatörer förmodligen lär oss mer av barnen än tvärtom. Jag tror att så fort man når ett visst stadie i livet försvinner mycket av vårt kreativa tänk. Efter ett tag börjar man skrota idéer redan innan man har presenterat dem för kunden, av ren erfarenhet från att kunden oftast inte tycker om såna idéer.

Min förhoppning? Att det blir mer och mer vanligt med praktik och dagslånga studiebesök i ung ålder. Och, så klart, att barnen bjuds på lika god lunch som de hos Grip Limited. ;-)