Annonsering på Facebook – en integritetsfråga?

De flesta som jobbar med marknadsföring på Facebook har med största sannolikhet använt sig av såväl annonser som marknadsförda poster. Många av er har förmodligen stött på problemet med arga användare som bokstavligen avskyr att vi som företag tar sig in i deras nyhetsflöden. Therese Reuterswärd har i alla fall det.

Det har hänt att vi på Solid Publication har upplevt samma sak. Speciellt under den tiden när vi bytte namn på Facebook-sidan (från Social Media Support till Solid Publication Sverige). Det var många sura miner och stora bokstäver. ”Vilka är ni och vad gör ni i min feed?” är en mild version av allt vi fått höra.

Som tur är har detta hänt nästan uteslutande på vår egen sida, snarare än på våra kunders. Min gissning är att det handlar om igenkänning och någon slags trygghet. Oftast riktar vi våra annonser mot vänner och vänners vänner. Det är det som (oftast!) funkar bäst, helt enkelt. Min tanke är att man tycker att det är okej att det ibland dyker upp lite ”Andreas Andreasson gillar [lokalt företag]” i flödet. Det är inga konstigheter.

Anledningen, tror jag, till att många blir sura är när det dyker upp sidor och inlägg man inte känner igen. Då är det dags att bli misstänksam. Nu senast hade en av våra kunder problem med en kvinna bad oss att ta vår ”oönskade skit och försvinn från mina inlägg!”. Hon fortsatte genom att kalla det spam och berättade att vi minsann är ”giriga gamar”.

Jag måste poängtera att jag förstår att det inte är kul för en del. Ibland kan jag också bli något trött på att det är så många annonser och så få riktiga inlägg i min feed. Men skillnaden ligger i att jag förstår tekniken bakom det medan majoriteten som öppet klagar på det inte gör det. De flesta tror helt enkelt att vi har hackat Facebook för att ta oss in i deras feed. Det har vi så klart inte.

Dessa personer anser alltså att det är vi som har gjort fel och att det är vårt ansvar att ta bort oss från deras feed. Detta är omöjligt. Vi, likt många andra, har diskuterat det här problemet fram och tillbaka och kommit fram till att det bästa helt enkelt är att lägga allt på bordet och förklara så bra det bara går.

Det stora problemet är att det är fler som inte ser förklaringen än som ser den, vilket innebär att vi måste publicera förklaringen flera gånger. Detta är så klart inga svårigheter, men det är tidskrävande. Bekymret är att det alltid sker efter att skadan är skedd. Frågan jag ställer mig lyder helt sonika, ”hur gör vi?”

Många som är lite bekväma av sig anser förmodligen att det är Facebooks ansvar att informera användare om hur det funkar med annonser. Och ja, det kunde varit något tydligare. Men samtidigt, vill vi verkligen det? Vill vi att sponsrade händelser ska skrika ”ANNONS”? Kanske är det vad som behövs för att slippa knasiga kommentarer. Personligen tror jag inte att det är den bästa lösningen, men jag är också väldigt osäker hur vi ska gå vidare.

Vad tror ni?