Gästinlägg: Säljer du fortfarande information?

Det här blir det första gästinlägg jag publicerar på den här bloggen. Han som står bakom inlägget heter Jonas Grenfeldt. Jonas äger och driver GFD Webbyrå och jobbar dagligen med att sälja just kunskap. Av den anledningen jobbar han mest med digital marknadsföring, sökmotoroptimering och copy. När han får en sekund över bloggar han också om entreprenörskap på Grenfeldt.com.

Det här är en text om information och kunskap, men lika mycket en text om förändring, värde och hur varje paradigmskifte erbjuder enorma möjligheter för den som då och då tar sig tiden att blicka mot horisonten. Säljer du fortfarande information? Då kan det vara dags att lyfta blicken.

Det var en gång

I tidernas begynnelse utgick makt från fysiska egenskaper och värdet låg i de saker, kanske framför allt mat och skydd, som den med rätt fysik kunde införskaffa. Ganska snart kunde också verktyg och vapen designade av intellektet skapa dessa värden mer effektivt.

Under en lång tid var land (mark, ägor) det mest värdefulla man kunde äga: ofta användes religion tillsammans med fysiskt våld för att utöka sitt ägande av land, land som sedan kunde beskattas. Europas nationer blickade mot havens horisonter och land i väst, syd och stundtals också öst.

Och så var det länge, men under ett av vår moderna historias viktigaste paradigmskiften – den industriella revolutionen – skiftades makten till alla som hade eller kunde skaffa kontroll över produktionsfaktorer (eller produktionsmedel, för den som är mer för Marx). Ibland var dessa ett resultat av landägande, ibland inte, men med maskinernas hjälp skapades värden som vi tidigare aldrig hade kunnat drömma om som art.

Kapitalismen och globaliseringen präglade 1900-talet, och i en allt mer sammankopplad värld blev information makt. Den som visste något före alla andra kunde tjäna pengar på det oavsett om det var ett vulkanutbrott i Java, ett skott i Sarajevo, en företagsfusion inför börsnotering eller en ny teknologi som utvecklats i en annan bransch och del av världen.

Google it

Sedan kom Internet, det största paradigmskiftet sedan den industriella revolutionen. Och helt plötsligt blev information allmängods: idag är det svårt att föreställa sig något utom rena företags- och statshemligheter som inte går att finna online (och ibland hittar vi även sådana på diverse wikis)!

Idag behöver jag inte köpa en GDS-bok för 300 kronor, och jag behöver definitivt inte anlita en hantverkare, för att sätta ett nytt innertak hemma. Jag ställer alla frågor jag vill ställa på ett lämpligt forum, googlar efter tillverkarens instruktioner och ser en fantastisk instruktionsvideo på Youtube som en hemmapulare i Nevada har filmat bara för att.

Jag behöver heller inte betala en jurist eller ekonom för att få veta hur jag kan applicera semesterlagen i mitt företag och jag behöver definitivt inte betala en utvecklare för att sätta upp en wordpress-site – om jag inte vill.

Om jag inte vill.

Kunskap är mer än makt

För det är här det stora skiftet har skett: information må vara så gott som gratis, men kunskap är det fortfarande inte. Att hitta information är inte detsamma som att tillgodogöra sig och applicera den av den enkla anledningen att det tar tid. I en värld med så mycket information att värdet på den har sjunkit nära noll, har dygnet fortfarande bara 24 timmar.

Internet har gjort att branscher som byggts med information som valuta har dött eller tvingats till stora förändringar. Varför ska jag betala för att läsa om gårdagens aktiekurser i tidningen imorgon, när jag kan se dem gratis med 20 minuters fördröjning idag? Varför ska jag betala min advokat för 20 minuter, när all lagtext och alla prejudicerande domar jag behöver är tre till fem enkla sökningar bort? Alla branscher som bygger på informationsövertag är eller har varit illa ute på grund av den devalverande effekt som Internet har haft på just information.

Kunskap = information x tid

Så hur klarar man sig? Hur överlever man? Och viktigare – hur kan man dra nytta av detta paradigmskifte? Utöver att satsa på rätt hästar är svaret uppenbart: eftersom tid fortfarande är en begränsning kommer det alltid att finnas någon som värdesätter kunskap. Om du kan paketera attraktiv information på ett attraktivt sätt kommer du alltid att ha en attraktiv tjänst.

Att betala dig för din kunskap är nämligen detsamma som att själv slippa skaffa sig den kunskapen. Och i en värld av begränsad tid, kan värdet av rätt kunskap vara nästan obegränsat.