#SIME12: summering av första dagen

Under 13 och 14 november satt jag bänkad i Cirkus för att delta som bloggare SIME. Det har varit extremt blandade typer av föreläsningar och intervjuer. I det här inlägget tänkte jag försöka ge er en kort summering om varje session, några av dem kommer jag gå in på närmre i separata blogginlägg lite senare.

Men innan vi går in på det vill jag passa på att yttra mina åsikter om könsfördelningen av talarna här på SIME. Ja, den var verkligen skev, det är inget snack om det. Men jag tycker inte att det finns någon anledning att bjuda in kvinnliga talare bara för att de är kvinnor. Vissa verkar vara av den åsikten.

SIME hade oturen att sex av de kvinnor som skulle talat under evenemanget faktiskt avbokade inom två veckor innan. De erbjöd talartid till kvinnor i publiken. Det tycker jag var en ganska bra, även om det så klart går att göra bättre förberedelser. Nu råkar det vara så att två av de bästa sessionerna var med kvinnor. Det gör mig glad.

Jag hade gärna sett att några ur publiken hade tagit mod till sig att ställa sig på scen, lite spontant så där. Bland de har vi @sa_na_si och @saraohman.

Observera att jag inte var på alla sessioner och att jag kanske inte riktade hela min uppmärksamhet mot vad som sas på scen. Upptäcker ni att jag har några fel i texten, säg gärna till. Jag kommer enbart skriva om dem jag var på.

Första dagen

Man märkte ganska snabbt att nyckelorden under hela SIME skulle bli mobilt och socialt. Ganska tråkigt, mycket eftersom det är självklart för oss som hänger på Twitter dagarna i ända. Men det fanns, som alltid, några guldkorn.

Först av allt började Ola Ahlvarsson med att introducera årets tema, berättade lite om vad vi har att vänta oss (återigen, mer eller mindre självklara saker). Två saker att ta med sig: right of usage blir större och viktigare samt att vi är den sista dumma generationen. Allting i vårt hem blir smartare och smartare, telefoner, TV-apparater och mediaspelarna bara för att nämna några exempel.

Architects of the future

Med Rikard Steiber från Google, Heiko Hebig från Facebook och Joe Wilson från Microsoft.

Rikard Steiber ”träffade” jag redan på SSWC. Då var han med från Kalifornien via Google Hangout som laggade enormt mycket (det var här @fritjof sa ”har ni provat Skype?” ;). Denna gång blev det ytterligare tech-fail, även om Rikard lyckades skämta bort det hela på ett bättre sätt än under SSWC.

I övrigt sas det inte särskilt mycket nytt. Google vill knyta ihop alla deras tjänster för att skapa en bättre, trivsammare och snabbare upplevelse för användarna.

Heiko Hebig började med att förklara hur Facebook fortfarande är ett litet företag. De har ju ”bara” 4 000 anställda. Men Heiko gav oss några bra tips:

  • Lägg ut relevant innehåll – användarna vill bli underhållna!
  • FB vill bara vara en plattform, det är upp till oss att utnyttja potentialen
  • Be inte om för många behörigheter till appar. Ge alltid mer än du tar.

Joe Wilson startar roligt och ger en komplimang till hela SIME-gänget genom att utbrista ”this is some cool shit!” Ola försöker därefter få svar på en fråga han haft länge. ”Facebook has 1 000 000 000 member but you only have 700 000 000 paying customers?” Joe svarar genom ett leende och säger ”that’s only for Windows 7″. Fler från stora företag med liknande självdistans och humor efterlyses!

Sedan säger Joe Wilson något som är väldigt sant och något många bör tänka över: ”Innovation doesn’t come from conference rooms”.

The Spencer Kelly Show – picking the best from the digital smörgåsbord

Med Spencer Kelly från BBC:s show Click.

Spencer pratade väldigt mycket om hur tekniken kommer se ut långt fram i tiden. Det var inte särskilt mycket om webben i allmänhet utan snarare om teknikprylar. Han gick ut snabbt och berättade att han kallar Japan för ”the future”.

Den stora anledningen till det här uttalandet verkade bero på de robotar som i detta nu utvecklas för att kunna hjälpa oss. Dels handlade det om en slags robotdräkt vid namn Cyberdyne (Terminator anyone?) som bland annat kommer kunna hjälpa äldre personer att gå ordentligt. Är du inte tillräckligt stark för att kunna gå själv fixar dräkten det åt dig.

Efter det visade han en video på en slags robothund. USA har tydligen, via armén, lagt en beställning på dem. Hunden anpassar sig själv efter hur terrängen ser ut och håller själv balansen. Som exempel visade de hur hunden, på is, kunde fortsätta hålla balansen efter en hård spark i sidan. Imponerande!

Discovering the story and telling it well

Med Jan Helin från Aftonbladet och Riz Khan från engelska Al Jazeera.

Kort och gott handlade sessionen om hur viktigt storytelling är och hur mycket viktigare det kommer att bli. Allt detta med ett självklart fokus på journalistik.

Jag personligen är väldigt kritiskt inställd till hur Aftonbladet sköter sin journalistik, det mesta har en tendens att kunna bli breaking news. Just därför vet jag inte om jag hade en dålig inställning redan från början men det verkade som om Jan Helin sa vad han trodde att vi ville att han skulle säga. Ibland sa han en sak medan Riz sa en annan, helt plötsligt höll han med Riz. Men som sagt, det kanske var jag som ville att det skulle vara så.

Riz, däremot, fick jag ett väldigt bra intryck av här. Och det visade sig att jag hade rätt under dag två, men mer om det sen.

Tre citat att ta med sig:

  • ”Stories are both created and found”
  • ”The people behind are the vehicle. The brand is only a meeting place”
  • ”Källkritik är inte lika viktigt inom sociala medier”

Re-imagine communication

Med Elísabet Gretasdóttir från Arion Bank och Claes Tell från Nordea.

Elísabet är en person jag verkligen tycker om, bara genom att ha lyssnat på henne en kort stund. Hon har ett förflutet i spelbranschen som global varumärkeschef på EVE Online men har nu gått över till bankbranschen. I princip det första hon säger är ”in the end it’s always about the customer”.

Efter det berättar hon kort om hur varumärkesbyggandet på EVE gick till och hur inne i varumärket deras kunder var. Under ett evenemang hade de bjudit in en tatuerare som, under evenemanget, fick tatuera mer än 25 personer med EVE-relaterade motiv. Samtliga betalade med egna pengar.

Efter ett tag anslöt Claes Tell på scenen. Claes har bland annat blivit utsedd till Sveriges bästa marknadsförare. Det verkar dock som om han inte har det minsta koll på hur Nordea måste förbättra sig. Ingen av bankerna i Sverige idag har en bra produkt. Det är den bittra sanningen. Att då prata om marknadsföring verkar bara idiotiskt.

Elísabet sammanfattade get viktiga rätt bra: ”you have to understand how the users are behaving”. Det här är, speciellt i bankbranschen, extreme viktigt. Vi pratade om Bank 2.0 under SSWC och det känns som om det är, åtminstone lite, på gång. Elísabet ger mig hopp.

Time travel: Hello future, please pick up…

Med Martin Deinoff och Fredrik Marcus från Creuna.

Eftersom jag inte varit på SIME tidigare hade jag ingen aning om hur Creuna har betett sig tidigare men tydligen ska de har varit spektakulära. I år hade grabbarna fixat ihop en beta-version av en tidsmaskin. Fredrik hoppade kvickt in in maskinen för att rapportera från hur det såg ut i framtiden.

Från framtiden har vi två riktigt viktiga saker att ta med oss. Right of usage kommer bli standard via Spotify, bilpooler och så vidare. ”Content is king. Context is president,” är redan nu sant, tycker jag, men kommer tydligen fortsätta vara sant. En snabb recap om vad som händer i framtiden enligt Creuna:

  • 2015: evolution over revolution
  • 2020: Age of algorithms
  • 2030: Viva la virtual
  • 2050: Abundance

The internet and the future of video – the moons are aligned

Med Erik Wikström och Petter (?) från Magine.

Jag vet att en del av mina läsare inte har en aning om vad Magine är så jag drar en kort presentation om vad de vill åstadkomma.

Genom att streama TV-program via webben till iPads och iPhones och vidare till TV-apparater vill Magine återuppfinna hjulet, eller TVn om du så vill. Du kan titta på vad som helst, när som helst efter att det har gått på TV. Hittills kan du spola förbi reklam om du vill. Magine själva vill att det ska förbli så men säger TV-bolagen något annat kommer de rätta sig efter det.

Men, lyckas de? Jag skulle säga att de gör det. De har extremt bra koll på vad vi användare kräver och gör hela tiden nya uppdateringar för att förbättra upplevelsen. Så länge du har en bredbandsuppkoppling kommer allting fungera klockrent.

The future of e-sports

Workshop med bland andra Christopher Alesund och Elísabet Gretasdóttir.

Jag avslutade första dagen med att gå på en workshop om e-sport. Min gissning var att det skulle bli en rätt nördig publik. Jag hade fel. Det var jag och några till som faktiskt hade en bakgrund inom spel. Resterande var antingen investerare eller potentiella sponsorer.

Naturligtvis ledde detta till att merparten av dialogen handlade om pengar. Extremt tråkigt, tycker jag. Mycket eftersom det finns otaliga fler sätt att ta sig in i samhället. Jag har skrivit lite mer om det här på sime.nu/blog.