E-handelsonsdag: Protecty


Hänger du med i hashtagen #ehandel på Twitter kan du knappast ha missat Peter Höjman. Har du mot förmodan gjort det är det för att går under aliaset @nolingo där.

Han är en obotlig eldsjäl som aldrig tröttnar på att dela med sig av sina erfarenheter och ge kloka tips till andra e-handlare. Han är en förebild för alla slags entreprenörer.

Peter driver e-handeln Protecty, även känd som billigaarbetsklader.se, och det är den vi ska gå igenom ikväll.

Utseende

Jag kan säga direkt att jag inte gillar designen. Det är lite för mycket 90-tal över sidan. Däremot kan jag tänka mig att det är precis vad som behövs för en gammal inköpsansvarig på något byggföretag att lägga en beställning. Skämt å sido. Jag tycker att det omgående behövs en ny design även om jag förstår att det kommer innebära en massa jobb och, framför allt, en hel del utgifter.

Det är dock en grej som är riktigt bra och det är navigationen. Själva huvudmenyn behöver mer exponering men undermenyerna är extremt pedagogiska. Perfekt för någon med noll koll (mig!).

Mobilsajt

Protectys mobilsajt fungerar precis som den ska. Superenkel navigation, bara det som behövs och bara en knapptryckning från den riktiga sajten. Det enda jag har att anmärka på är att det tog ett tag innan själva butiken visades. Det tuggade några sekunder för mycket på “shoppen laddas”. Å andra sidan vägs det upp av att sajten är så snabb när man väl är inne.

Innehåll

Vi börjar traditionsenligt med texten om företaget. Jag tycker att det börjar bra även om texten är svårläst. Tyvärr blir det platt fall efter strecket. Därefter känns det som om texten står där bara för att stå där.

Angående produkttexterna finns det inte så mycket att säga. Det kunderna vill veta står där. Det blir lite fel om man skulle skoja till en text om en arbetsbyxa, känner jag.

Sortiment

Jag säger så här: Protecty har över 25 000 artiklar i butiken. Det är mycket. Väldigt mycket.

Sociala medier

Helt ärligt är aktiviteten lite dålig, även om den kunde varit sämre. Det behövs en uppryckning tycker jag. Det finns en del ärenden som inte fått (offentligt) svar på Facebook. Ser inte bra ut. Ibland ser det ut som en privatpersons Facebook-sida och ibland som ett företags.

Nej, Protecty. Jag vet att ni kan bättre än så.

Kort och gott

+ Stoooort sortiment
+ Idiotsäker navigation
+ Tydliga villkor

– Designen
– Texten om företaget

  • Hej Oscar, tack för att du tagit dig tid och kollat på vår sajt. Och du har rätt i (nästan) allt du säger.
    Designen är osexig men det är ett mycket medvetet val med tanke på vad vi säljer och på hur vår målgrupp ser ut. Den kommande designuppdateringen kommer inte heller att bli white, neat and slim a´ ehandel 2013 utan vi kommer att fortsätta på den inslagna linjen, sen ska vi givetvis utveckla funktioner och trimma flöden för att göra butiken enklare att använda.
    Sidan Om oss har stått på min att göra lista i snart två år. Får ta tag i det :)
    När det gäller FB sidan så vill jag säga att vi svarar på alla inlägg men i vissa fall gör vi det genom att sända meddelande till kunden istället för att publicera dem på sidan. När det sen gäller design av av vår FB sida så vet jag inte riktigt hur vi ska göra den mer corporate mässig eller ens om vi vill det? Men ska givetvis ta din synpunkt under beraktande.
    Än en gång stor tack för att du hjälper oss att bli bättre.
    /Peter Höjman VD Protecty Arbetskläder

    • Tjena Peter!

      Jag förstår mycket väl att det inte kommer bli någon design som är värd att konkurrera med dagens übersnygga startups. Däremot håller jag fast vid att den behöver bli, precis som du säger, enklare att använda. Jag ser fram emot resultatet!

      Gällande FB-sidan är det främst Mijamaria Palm och Thomas Engström. Jag misstänkte att ni använde meddelanden för att svara på problemen. Jag rekommenderar dock att ni skriver det i kommentarerna. Blir det för många såna problem på raken är det lätt att tro att ni ignorerar kunder. Designen har jag inget emot!

      Keep on rocking!