Sportamore

E-handelsonsdag: Sportamore


Snackar vi eldsjälar inom e-handel är Sportamore ett givet samtalsämne. Jag fick först upp ögonen för butiken under förra Emeet där @Joakim talade om ALLT om Sportamore. Allt från deras (tycker jag) avancerade AdWords-strategi till hur TV-reklam blev deras dyraste misstag.

Joakims session skulle varit i ett litet konferensrum men blev i sista sekund flyttat till den stora aulan. Det märktes att Joakim blev lite ställd över hur många som var intresserade av vad han hade att säga men han repade sig snabbt och drog en väldigt bra genomgång.

Idag ska vi dock inte prata om marknadsföringsstrategier och -misstag utan om Sportmore i helhet, sett ur ett kundperspektiv.

Utseende

Första spontana tanken: snyggt. Tyvärr för lite fokus på menyn. Just nu-scrollen är lite för grå tycker jag, den utnyttjas inte till max. I övrigt tycker jag om allt som finns på startsidan men jag hatar att jag behöver scrolla för att behöva se det. Inte mycket att göra åt, bra disponerat dock. Det går i en bra ordning.

Vad jag absolut älskar med Sportamore är däremot deras navigering. Och hur de har löst det. Ni förstår, hela produktsystemet är uppbyggt kring taggar. De har alltså suttit och lagt till taggar på över 10 000 produkter. Bara det är värt en applåd. Men i alla fall. Det är så de har löst sitt liknande produkter-system och sitt navigeringssystem. (Någon får gärna rätta mig om jag har fel men jag är 99 % säker på att det är så.)

Det jag tycker är synd är att produkttexterna, som jag återkommer till strax, kommer lite i skymundan. Texten är för liten för att egentligen läggas märke till.

Eftersom att Sportmore inte har någon mobilsajt är det rätt svårt att analysera den.

Innehåll

Sportamores produkttexter är stundtals fantastiska, stundtals alldagliga. Men de finns där och de gör sitt jobb, helt klart. De är definitivt bättre än till exempel Junkyards.

Jag gillar deras om-text även om den har förbättringspotential. Vad jag däremot tycker är skitkul är det här. Bilder på anställda och deras favoritprodukter. Enkelt men hur bra som helst.

Mycket mer finns inte att säga. Jag gillar!

Sortiment

Ja, alltså. Sportamore har över 10 000 produkter. De har allt från träskor till multigym. Och det är här en av ingredienserna i deras framgångsrecept. Sportmores sortiment är så pass brett att det alltid finns något att köpa.

Vill du ha finskjortor? Check. Vill du ha sandaler? Check. Vill du ha solglasögon? Check. Vill du ha träningskläder? Definitiv check.

Sociala medier

Sportamore finns på Facebook, Twitter och har en blogg. De laddar upp bilder från sin vardag på Instagram. Till sist har de också försökt sig på Pinterest, utan vidare inlevelse.

Jag har fantastiskt nöjd med hur Sportamore använder sig av sociala medier. De har verkligen förstått konceptet bakom dem och utnyttjar dess potential. På Facebook, Twitter och Instagram är Sportamore väldigt personliga medan bloggen känns mer som en säljplattform. Med det menar jag inte att bloggen är dålig, bara småtråkig. Den är dock väldigt informativ och hjälpsam.

Kort och gott

+ Design
+ Navigationen
+ Sortimentet
+ Sociala medierna!

- Menyraden kan exponeras bättre
- Mer fokus på produkttexter
- Fixa till designbuggen på vi är sportamore-sidan

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Helt missat ehandelsonsdag. Kul att du tar dig tid och bloggar om ebutiker.

    • http://oscaraltkvist.se/ Oscar Altkvist

      Hej Peter! Sjukt roligt att det uppskattas. Det som gör att jag fortsätter :)